aanmelden
cursusdata
contact

Na een week

 

Wennen aan je baby

Daar is jullie baby dan. Al die maanden op gewacht. Voor sommige is het ‘liefde op het eerste gezicht’. Anderen moeten echt nog wennen aan de nieuwe situatie. Ook is het wennen om (opnieuw) vader en moeder te worden.

Je partner heeft het de eerste dagen van het kraambed druk gehad. Familie bellen, kaartjes laten drukken, aangifte doen, boodschappen, de kraamverzorgster wegwijs maken, eventuele andere kinderen opvangen, bezoek ontvangen en ga nog maar even verder. Er is dan weinig tijd voor eigen gevoelens en onzekerheden. De meeste aandacht en belangstelling gaat meestal ook uit naar moeder en kind. Als man wil je je vrouw en kind tussen de bedrijven door ook nog de nodige aandacht geven. Het is daarom een goede tip om dagelijks tijd vrij te maken voor elkaar.

Jullie hebben dus tijd nodig om de bevalling en alle emoties te verwerken. Er is ook zoveel gebeurd. Als je merkt dat je niet meteen van je kind houdt, hoef je geen schuldgevoelens te hebben. Dat is heel normaal. Je bent niet ‘vanzelf’, van de ene op de andere dag, vader of moeder. Je moet aan dat gevoel wennen. Net als zoveel andere dingen, moet je ouderschap leren. Dat lukt vooral goed door bezig te zijn met je kind en er met elkaar over te praten. Het kan dus best een aantal maanden duren voor je gewend bent aan de nieuwe situatie.

Als het je niet lukt om aan je baby te wennen, als je neerslachtig wordt, of je komt maar niet goed in je ritme, dan mag je altijd een afspraak met ons maken om er eens over te praten.

Vrijen en voorbehoedmiddelen

Er is weinig algemeens te zeggen over wanneer je weer geslachtsgemeenschap kunt hebben. Het hangt ervan af hoe je bevalling verliep. Of je bijvoorbeeld wel of geen hechtingen had en hoe je je lichamelijk en geestelijk voelt. Het zal dus voor iedereen anders zijn wanneer je er weer aan toe bent. Natuurlijk kunnen de eerste keren gevoelig zijn. Blijf er niet mee tobben. Pijn bij vrijen hoort niet en soms is het maar een klein probleem. Maak dan een afspraak bij ons of bij je huisarts.

Geef je borstvoeding dan kan het zijn dat je vagina wat droger aanvoelt. Dit is heel normaal!

Als we je kraambed afsluiten, dan hebben we het ook altijd over hoe je weer met anticonceptie kunt beginnen.

Wil je meer weten over anticonceptiemiddelen, kijk dan op www.anticonceptie-online.nl.

 

Nacontrole

6 weken na de bevalling kom je nog één keer bij ons op het spreekuur voor de nacontrole. Tijdens de nacontrole zullen we de zorg rondom zwangerschap, bevalling en kraambed evalueren. Meestal wordt de nacontrole gedaan bij degene die bij je bevalling was.

Vier weken na je bevalling kun je een afspraak maken.

De nacontrole is in onze praktijk vrijblijvend. Je mág komen. Je hoeft niet, tenzij wij dit uitdrukkelijk hebben geadviseerd tijdens het afsluiten van het kraambed. Wel vinden we het leuk om je nog even te zien, omdat we benieuwd zijn hoe het met jou en je kind gaat.

Verder doen we nog een aantal controles. Deze bestaan uit het meten van de bloeddruk, het prikken van ijzergehalte- of suikergehalte (op indicatie), controle van je buik en eventueel kijken we naar hechtingen.

Ook als je in het ziekenhuis bevallen bent, kun je voor een nacontrole bij ons terecht. Met deze laatste controle sluiten wij de zorg af.

Ontzwangeren
 

Het proces na de bevalling heet ontzwangeren en duurt gemiddeld negen maanden. Een moeilijke of makkelijke bevalling zegt niets over het hersteltempo. Houd er wel rekening mee, dat het langer kan duren als je een keizersnede hebt gehad.

Lichaam
 

Als je wil mag je na een dag of 10 weer beginnen met wat lichte buik- en bekkenbodemspieroefeningen. Na een keizersnede moet je wachten totdat je je litteken helemaal niet meer voelt.

Met ‘sporten’ moet je wachten tot 6 weken na je bevalling. Blijf altijd goed naar je lichaam luisteren.

Bekkenbodem
 

Ruim één op de tien vrouwen heeft op latere leeftijd problemen met haar bekkenbodem. De oorzaak hiervan is onder andere het krijgen van kinderen. Vrouwen vinden het moeilijk om hierover te praten. Daarom hoor je er zo weinig over.

Meestal beginnen de eerste klachten in de zwangerschap. Bijvoorbeeld met urine-incontinentie. Het is dus belangrijk, om al tijdens je zwangerschap te beginnen met het sterk maken van je bekkenbodem. En daar moet je mee doorgaan als je bevallen bent. Na de bevalling zijn de klachten, die passen bij een slappe bekkenbodem: urineincontinentie, verzakkingen, niet kunnen ophouden van ontlasting of je ontlasting er niet goed uitgeperst kunnen krijgen.

Er zijn vrouwen die denken dat een stevige bekkenbodem een bevalling zou vertragen. Dat is onzin!

De ene vrouw herstelt na de bevalling sneller dan de andere vrouw. Dit komt omdat iedereen weer ander weefsel heeft. In ieder geval duurt het herstel langer dan 6 weken. Als je na je nacontrole de bekkenbodemklachten als een belemmering ervaart, dan is er sprake van een probleem en raden wij je aan een afspraak te maken met een bekkenfysiotherapeut.

 

Bekkenbodem oefeningen

 

1. Probeer eerst de spieren rond je anus aan te spannen. Eerst zittend en liggend en - als dit goed lukt - dan probeer je het staand. Na het aanspannen moet je de spieren weer ontspannen. Dat is net zo belangrijk als aanspannen! Als je de oefening goed doet of je bent al een poosje aan het oefenen, dan zul je merken dat je spieren van je vagina mee gaan doen. Herhaal het aanspannen en ontspannen een paar keer.

Bij tillen, hoesten, springen en lachen is het goed eerst je bekkenbodem aan te spannen.

2. Gaat deze oefening goed en je voelt ook goed waar je spieren zitten, dan kun je verder met de volgende oefening. Ook met deze oefening begin je zittend of liggend. Probeer nu ook op je ademhaling te letten. Je middenrif en bekkenbodem werken namelijk samen.

Trek je bekkenbodemspieren een klein beetje aan. Houd dit even vast. Vervolgens trek je je bekkenbodem nog een beetje aan. Houd vast. Dan nogmaals, voor de derde keer, aanspannen. Vasthouden en in één keer loslaten. Ook hier is ontspannen even belangrijk als aanspannen!

Herhaal deze oefening een paar keer. Als het goed gaat kun je de oefening ook staand doen.

 

Geestelijke gevolgen (psyche)
 

Je hebt opeens een kleintje in handen dat afhankelijk van jullie is. Misschien dacht je hierop voorbereid te zijn, maar na de geboorte besef je het pas echt. Het is belangrijk om je te realiseren, dat een hoop blijvend veranderd is met de komst van een baby. Naast moeheid kun je ook vergeetachtig worden, last hebben van concentratieverlies, geen behoefte hebben aan seks of prikkelbaar zijn. Doorgaans wordt dit vanzelf weer minder.

Bedenk dat je niet alléén moeder bent geworden. Je baby heeft alle aandacht nodig maar jij (jullie) ook! Breng jullie baby af en toe naar een oppas en ga wat leuks doen samen. Tijd voor jezelf is ook belangrijk voor herstel.

 

Mocht je nog vragen hebben over je zwangerschap, de bevalling of het kraambed - ook al is het al lang geleden - je mag altijd een afspraak met ons maken. Wij hebben hier een speciaal spreekuur voor! Zie ook ‘bijzondere spreekuren’ op deze site.

 

Consultatiebureau

Nu je een kind hebt, mag je met je baby naar het consultatiebureau. De wijkverpleegkundige houdt het vervolg van de groei en ontwikkeling van jullie baby in de gaten.

In de tweede week na de geboorte van jullie baby komt de wijkverpleegkundige eerst op huisbezoek. Ze geeft informatie over voeding en de verzorging, informeert hoe het met jullie allemaal gaat en beantwoordt jullie vragen. Ze legt tijdens dit bezoek ook uit wat je van het consultatiebureau mag verwachten en wanneer je met je baby voor het eerst naar het bureau komt. Heb je vragen of problemen dan kun je altijd bellen voor een extra afspraak.

Markt 21     4931 BR Geertruidenberg     0162-523349     info@moriaen.nl